Mergi la conţinutul principal
Vă rugăm, aşteptaţi...

Petiţii și reclamaţii

În conformitate cu prevederile Codului administrativ al Republicii Moldova, prin petiție, se înțelege orice cerere, sesizare sau propunere adresată unei autorități publice de către o persoană fizică sau juridică.    
 

Petiția poate fi depusă:

- electronic, fiind expediată prin poșta electronică la adresa e_adress

- prin intermediul Oficiilor Poștale la adresa mun. Chişinău, str. Piaţa Marii Adunări Naţionale 1.


Cerinţe faţă de petiţie:

Potrivit art. 75 alin. (1) din Codul administrativ, petiţia conţine următoarele elemente:

a) numele şi prenumele sau denumirea petiţionarului;

b) domiciliul sau sediul petiţionarului şi adresa de poştă electronică dacă se solicită răspuns pe această cale;

c) denumirea autorităţii publice;

d) obiectul petiţiei şi motivarea acesteia;

e) semnătura petiţionarului ori a reprezentantului său legal sau împuternicit, iar în cazul petiţiei transmise în formă electronică – semnătura electronică.


Dacă petiţia nu corespunde cerinţelor prevăzute la art.75 alin.(1) lit.c)–e) din Codul administrativ, solicitantului i se indică asupra neajunsurilor şi i se acordă un termen rezonabil pentru înlăturarea lor. În cazul în care petiționarul nu înlătură neajunsurile în termenul acordat, petiția nu se examinează. 

Dacă petiția ține de competența altei autorități publice, originalul petiției se expediază autorității publice competente în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării petiției, fapt despre care petiționarul este informat.

Petițiile anonime sau cele depuse fără indicarea adresei poștale sau electronice a petiționarului nu se examinează.

Dacă după expedierea răspunsului se depune o nouă petiție de același petiționar, cu același obiect, aceasta nu se examinează şi se conexează la dosarul inițial.

Petițiile se examinează în termen de 30 de zile, iar din motive justificate legate de complexitatea obiectului procedurii administrative, termenul general poate fi prelungit cu cel mult 15 zile.

În mod excepțional, când în procedura administrativă se înregistrează cazuri de complexitate deosebită și necesită timp pentru prelucrarea documentelor, autoritatea publică poate stabili un termen mai mare pentru finalizarea procedurii administrative, care nu va depăși 90 de zile.

Pentru mai multe informații privind modul de depunere și examinare a petițiilor, vă recomandăm să consultați:

a) Codul administrativ al Republicii Moldova nr. 116/2018;

b) Legea nr. 124/2022 privind semnătura electronică și documentul electronic.


Notă: Petițiile ce conțin un limbaj necenzurat sau ofensator, ameninţări la securitatea naţională, la ordinea publică, la viaţa şi sănătatea persoanei oficiale, precum şi a membrilor familiei acesteia, nu vor fi examinate dar vor fi remise organului de drept competent. Petiționarul poate modifica petiţia iniţială sau petiţiile depuse cu excepţia obiectului ei. În acest caz, termenul de examinare a petiției nu se modifică. În cazul modificării obiectului petiţiei, aceasta este considerată o petiţie nouă.