Semnătura electronică, o creștere continuă de tranzacții
Pe măsură ce facilităţile tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor şi a serviciilor informaţionale performante din prezent evoluează, creşterea bunăstării populaţiei este inevitabilă. Accesul extins la rețeaua de internet și capacitatea solicitării serviciilor online au favorizat considerabil utilizarea documentelor electronice, astfel încât în ultimii ani, semnătura electronică a devenit un instrument indispensabil în activitățile cotidiene.
Facilitățile pe care le oferă semnătura electronică au dus la creșterea numărului de tranzacții și de utilizatori activi. Astfel încât, în prezent, Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică numără aproximativ peste 140 de mii de utilizatori activi ai semnăturii electronice, iar în perioada ultimului an au fost înregistrate circa 2 500 000 tranzacții cu semnătura mobilă prin intermediul partenerilor operatorii de telefonie mobile și circa 20 000 000 tranzacții cu semnătura tradițională.
Semnătura electronică eficientizează multiple procese prin reducerea timpului realizării operațiunilor și oferirea posibilității de a activa din orice punct geografic doar cu acces la internet, iar integritatea și autenticitatea documentelor electronice semnate fiind garantată prin utilizarea unui certificat digital. Totodată, documentele semnate electronic utilizând un certificat digital nu pot fi repudiate, oferind dovada certă a originii unor date, a primirii datelor sau a momentului efectuării unei acțiuni.
Semnătura electronică oferită de Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică produce aceleași efecte juridice ca și semnătura olografă și este acceptată ca probă, inclusiv în cadrul procedurilor judiciare, fiind prezentată în formă electronică.
“Sporirea accesibilității semnăturii electronice și creșterea continuă de tranzacții ne face să înțelegem că urmăm o cale de dezvoltare în sfera tehnologiilor informaționale și că exercitarea atribuțiilor de operator tehnico-tehnologic al serviciilor electronice guvernamentale sunt o prioritate. Întrucât Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică gestionează infrastructura unică a cheii publice a Guvernului (Centrul unic de certificare al Guvernului), ne asumăm pe deplin toate obligațiunile și responsabilitățile cuvenite în domeniul protecţiei criptografice şi tehnice a informaţiei”, a declarat Serghei Popovici, Director al STISC.
Centrul unic de certificare al Guvernului din cadrul STISC prestează servicii de certificare a cheilor publice autorităţilor administraţiei publice, persoanelor juridice cu diverse forme de activitate, precum şi persoanelor fizice cu diverse forme de activitate.