Mergi la conţinutul principal
Vă rugăm, aşteptaţi...
foto simbol

Recomandări privind securitatea cibernetică în călătoriile de vacanță!

29 iunie 2022, Chișinău – Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică (STISC) vă informează că, în sezonul vacanțelor amenințările cibernetice sunt mai sporite, iar infractorii cibernetici nu își iau vacanță. Din acest considerent, STISC vă îndeamnă ca, în călătoriile de vacanță, să vă amintiți că telefonul dvs. mobil și alte dispozitive de comunicații transmit și stochează informațiile dvs. personale și sunt la fel de valoroase, iar uneori poate chiar și mai mult decât conținutul valizei.

Fiți în siguranță în timp ce sunteți departe de casă, urmând câteva practici simple pentru a vă ajuta să vă mențineți dispozitivele în siguranță.

ÎNAINTE DE PLECARE 

Luați măsuri pro active pentru a vă asigura dispozitivele și informațiile dvs. de identificare personală (numele, prenumele, data nașterii și adresa de domiciliu).

Limitați numărul de dispozitive pe care le luați cu dvs. Cu cât mai multe, cu atât crește riscul de a fi expus unui atac cibernetic sau furt de identitate.

Protejați-vă dispozitivele

Utilizați un cod de acces sau o altă funcție de securitate suplimentare (amprenta digitală, recunoașterea facială) pentru a vă debloca telefonul sau dispozitivul mobil;

Faceți copii de rezervă ale fișierelor electronice (în caz că pierdeți telefonul veți putea cel puțin să recuperați informațiile pentru care ați făcut backup.);

Eliminați datele sensibile;

Instalați parole puternice;

Actualizați software-ul antivirus sau activați „actualizările automate” pe dispozitivele dvs. dacă sunteți predispus să uitați.

Verificați setările

Setați setările de confidențialitate și securitate pentru serviciile și aplicațiile web. Vă recomandăm să limitați modul cu cine partajați informațiile (cum ar fi urmărirea locației) – mai ales când sunteți în călătorii de vacanță.

ÎN TIMPUL CĂLĂTORIEI

Protejați fizic dispozitivele

Păstrați-vă dispozitivele în siguranță în locuri publice: aeroporturi, hoteluri, restaurante, etc. Asigurați-vă că dispozitivele sunt cu dvs. în orice moment! În hotel, cel mai recomandabil, este să le încuiați în seif sau în bagaj. Nu lăsați dispozitivele nesupravegheate în timp ce mergeți la baie sau să comandați o cafea.

Fiți vigilenți cu privire la împrejurimile dvs. și unde, și cum vă folosiți dispozitivele.

Utilizați un ecran de confidențialitate pe laptop pentru a restricționa vizibilitatea.

Gestionați cu grijă serviciile de localizare a dispozitivului. Instrumentele de localizare vă pot expune locația, chiar și prin fotografii. Dezactivați serviciile de localizare atunci când nu le utilizați.

Fiți atenți când utilizați Wi-Fi public

Este tentant să vă conectați la Wi-Fi public atunci când faceți cumpărături în mall-uri și magazine. Fiți atenți, Wi-Fi-ul public este cel mai vulnerabil în locații precum cafenele cu internet, librării, agenții de turism, clinici, biblioteci, aeroporturi și hoteluri, unde hoții de date sunt activi pentru a încerca să scoată parole, să compromită informații de identificare personală și să acceseze conturi.

Nu utilizați aceleași parole sau numere PIN în călătorii și acasă.

Nu utilizați rețeaua Wi-Fi publică pentru a face achiziții online sau pentru a accesa conturi bancare. Utilizați o rețea privată virtuală (VPN) sau telefonul dvs. ca un hotspot personal pentru a naviga mai sigur.

În timp ce utilizați o rețea Wi-Fi publică, ajustați periodic setările telefonului pentru a vă deconecta de la rețea, apoi conectați-vă din nou.

Nu vă conectați niciodată la conturile bancare online sau portalurile de carduri de credit prin Wi-Fi public.

Încercați să vă conectați la rețeaua Wi-Fi publică folosind intenționat o parolă greșită. Dacă vă reușește, este primul semn că rețeaua nu este sigură.

De asemenea, nu uitați să evitați utilizarea echipamentelor publice – cum ar fi telefoane, computere și faxuri – pentru informații sensibile.

Dacă trebuie să utilizați Wi-Fi public, utilizați-l pentru activități inofensive, cum ar fi verificarea vremii, citirea știrilor sau scanarea recenziilor restaurantelor locale.

Asigurați-vă că software-ul dvs. de securitate este actualizat. Este inteligent să vă protejați dispozitivele cu cel mai recent software de securitate. Dar asigurați-vă, de asemenea, că nu ignorați actualizările sugerate ale acestor instrumente antivirus. Puteți ajusta setările pentru a permite ca actualizările să apară automat.

 Opriți conectarea automată

Când vă conectați la orice rețea publică, opriți funcția de conectare automată a telefonului. Dezactivați conexiunea la distanță și Bluetooth. Unele dispozitive vor căuta automat și se vor conecta la rețelele wireless disponibile. Și Bluetooth permite dispozitivului dvs. să se conecteze fără fir cu alte dispozitive, cum ar fi căștile sau sistemele de infotainment pentru automobile. Dezactivați aceste funcții, astfel încât să vă conectați la rețelele wireless și Bluetooth doar când doriți.

Dacă partajați computere, nu partajați informații

Evitați computerele publice în holul hotelurilor și cafenelele cu acces la internet. Dacă totuși trebuie să utilizați un computer public, păstrați activitățile cât mai posibil anonime. Nu vă conectați la conturi și nu accesați informații personale. Dacă vă conectați la e-mail, faceți întotdeauna clic pe „deconectare” când intenționați să ieșiți din cont.  

Configurați funcția „găsește-mi telefonul”

Acest lucru vă va permite să găsiți, să ștergeți de la distanță datele și/sau să dezactivați dispozitivul dacă ajunge în mâini greșite.

Aveți grijă înainte de a posta

Vă recomandăm să așteptați până ajungeți acasă pentru a vă împărtăși amintirile magice. Imaginile postate ce indică că sunteți plecat, sunt un motiv de sărbătoare pentru hoți, inclusiv, cei cibernetici.

La revenirea acasă actualizați-vă software-ul de securitate și schimbați-vă parolele pe toate dispozitivele

Electronicele și dispozitivele utilizate sau obținute în călătoriile de vacanță pot fi compromise, vulnerabile la malware, după conectarea la rețele locale din străinătate.

Atenție la atacurile de tip phishing

Atacurile de tip phishing sunt o înșelătorie comună pe care infractorii o folosesc pentru a determina victimele să furnizeze informații personale sensibile sau să descarce fișiere rău intenționate pe computerele lor sau pe alte dispozitive. Hackerii trimit un e-mail sau un text care pare să provină dintr-o sursă legitimă, cum ar fi o bancă, o companie de utilități sau o companie de card de credit. Mesajul ar putea avertiza că contul destinatarului va fi închis dacă acesta nu face clic pe un link pentru a-și înregistra informațiile contului. Sau ar putea spune că expeditorul a descoperit o activitate suspectă și destinatarii trebuie să facă clic pe un link pentru a proteja fondurile din conturile lor bancare sau pentru a opri achizițiile frauduloase din conturile lor de card de credit. Dacă destinatarii fac clic pe link, vor fi direcționați către un alt site web și li se va cere să introducă informațiile contului lor. Odată ce o fac, escrocii vor avea informațiile de care au nevoie pentru a-și accesa informațiile despre cardul de credit sau contul bancar. Alteori, legătura va inunda computerele victimelor cu programe spyware sau alte programe malware. Prin urmare, niciodată nu faceți clic pe un link dintr-un e-mail ce se presupune că este trimis de banca dvs., furnizorul cardului de credit sau alt furnizor de servicii. Instituțiile financiare nu vă vor cere niciodată parolele, numărul de securitate socială sau numerele de cont prin e-mail. Dacă sunteți îngrijorat că există într-adevăr o problemă cu contul dvs., sunați la numărul serviciului pentru clienți al furnizorului și întrebați.

Siguranța online contează și este esențial să acordați atenție securității cibernetice pe tot parcursul anului. Vigilența este esențială, pentru că puțin probabil ca infractorii cibernetici să își ia o zi liberă, profitând de utilizatori atunci când sunt vulnerabili fie prin inginerie socială, e-mailuri de phishing sau site-uri web false de caritate.